Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – ważne informacje

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – ważne informacje

Na świecie rodzi się coraz więcej problemów. Nasi dziadkowie oraz rodzice w swoim dzieciństwie nie mieli dostępu do Internetu, dlatego też każda pojawiająca się trudność, nie była znana wielu osobom. Teraz kiedy większość ludzi ma telefony, komputery itp., życiowe dylematy są na porządku dziennym. Problemy mają zarówno dorośli, jak i dzieci. Należy jednak pamiętać, że każdy z nich ma też swoje prawa. Chcąc im pomóc, państwo tworzy telefony zaufania. Czym jest taki telefon zaufania dla dzieci i młodzieży?

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Jak sama nazwa wskazuje, telefon zaufania jest dla dzieci oraz młodzieży, czyli młodych osób, które mają problemy, czy to w domu, czy w szkole i nie mają z kim ich omówić.

Dzwoniąc na podany numer telefonu zaufania, można przykładowo porozmawiać o przemocy, konfliktach, myślach samobójczych, dojrzewaniu, nadwadze, pandemii, seksualności, rodzinie, używkach itp.

Osoba, która potrzebuje wsparcia psychicznego, powinna wiedzieć, że po drugiej stronie słuchawki jest jeden z pracowników Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, psycholog, pedagog, bądź student psychologii i pedagogiki.

Telefon zaufania numer

Numer pod jaki mogą dzwonić młode osoby, jest następujący: 116 111.

Istotna sprawa dla niektórych osób, dzwoniąc na telefon zaufania nie trzeba się przedstawiać.

Oczywiście należy pamiętać, że numer telefonu zaufania, jest numerem ratunkowym. Osoby, które pilnie wymagają pomocy policji, pogotowia ratunkowego lub straży pożarnej, powinny dzwonić na numer alarmowy 112.

Czy telefon zaufania jest całodobowy?

Uczeń potrzebujący wsparcia psychicznego może dzwonić na telefon zaufania, kiedy tylko będzie odczuwał potrzebę rozmowy ze specjalistą. Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży jest całodobowy.

Inne sposoby komunikacji

W przypadku, gdy sprawa wymagająca konsultacji, rozwiązania może poczekać, młoda osoba poza wybraniem numeru ratunkowego 116 111, może zarejestrować się na stronie 116111.pl lub napisać wiadomość e-mail.

Telefon zaufania – zasady

Telefon zaufania funkcjonuje na podstawie zasad ABCD. Zasady te są następujące:

A – Anonimowo – nie trzeba podawać swoich danych osobowych,

B – Bezpłatnie – osoba dzwoniąca na telefon zaufania, nie poniesie żadnych kosztów związanych z połączeniem telefonicznym,

C – Chętnie – konsultanci, z którymi rozmawia młoda osoba, są otwarte i gotowe rozmawiać o każdym problemie,

D – Dyskretnie – rozmowa, która prowadzona jest poprzez telefon zaufania, pozostaje pomiędzy dzieckiem lub młodzieżą a konsultantem, chyba że problem należy rozwiązać i jest zgoda na ujawnienie informacji, że dany telefon został wykonany.

Telefon zaufania – zasady

Telefon zaufania a psycholog

Warto wiedzieć, że dzieci oraz młodzież poza telefonem zaufania mają również wsparcie u innych osób. Oczywiście są uczniowie, którzy chcą być anonimowi, dlatego też potrzebując pomocy, pierwsze co robią to dzwonią na telefon zaufania.

Dzieci oraz młodzież powinni być poinformowani na lekcji wychowawczej, że w przypadku potrzebowania dodatkowej rozmowy, wsparcia psychicznego, mogą liczyć nie tylko na wychowawcę, ale także na pedagoga szkolnego oraz psychologa szkolnego. Warto wiedzieć, że uczeń nie potrzebuje zgody rodzica, aby rozmawiać z powyższymi osobami.

Z wychowawcą oraz z pedagogiem można rozmawiać o problemach zarówno szkolnych, jak i tych domowych.

Jeżeli chodzi o psychologa, to uczeń powinien się do niego zgłosić, gdy chce porozmawiać o swoich emocjach, o sprawach, które go dręczą. Warto poprosić o rozmowę z nim, jeśli ma się do czynienia z przemocą nie tylko w szkole, ale i w domu. Rozmowa z psychologiem szkolnym jest dyskretna, dlatego też powinni zgłaszać się do niego osoby, które chcą pomocy, ale nie chcą, by jego problem został rozgłoszony po całej szkole.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *