Techniki oraz style szybkiego i efektywnego uczenia się
Efektywna nauka to nic innego jak trwałe zapamiętywanie materiału. Wiele osób uczy się szybko, ale treści, które przyswaja, nie pamięta długo. Mówi się wówczas o zakuwaniu, czyli nauce tylko na sprawdzian, egzamin itp. Jak zatem się uczyć, aby móc powiedzieć, że jest to efektywne?
Przygotowanie do efektywnej nauki
Rozpoczynając naukę, warto się do niej odpowiednio przygotować. Umysł powinien być gotowy do przyjęcia nowych treści, a organizm wypoczęty. Warto przed rozpoczęciem nauki się zrelaksować, odpocząć. Istotną kwestią przy nauce jest pozytywne nastawienie, siadając do nauki z nastawieniem, że i tak niczego się nie nauczę, nastawia się umysł na niepowodzenie już od samego początku. Ważne jest także miejsce nauki oraz systematyczność.
Przygotowując się do efektywnej nauki, należy pamiętać, że do sposobu uczenia się trzeba podejść indywidualnie. Każdy przyswaja wiedzę inną techniką.
Jakie techniki uczenia się są najlepsze?
Technik szybkiego i skutecznego uczenia się jest wiele. Wiadomo, że każdy uczy się inaczej. Należy indywidualnie podejść do wyboru odpowiedniego sposobu na efektywną naukę.
Poniżej znajduje się kilka sposobów/technik na szybkie oraz efektywne uczenie się.
- Stworzenie notatek z materiału, który należy przyswoić.
Często zdarza się, że materiał, który należy oswoić, jest obszerny. Aby móc się jego szybko nauczyć, warto stworzyć sobie notatki. Notatki powinny zawierać najistotniejsze informacje. Należy pamiętać, że powinny być czytelne oraz zwięzłe. Dobrze jest, jeżeli notatki mają skróty, rysunki itp.
- Mapa myśli.
To jest również rodzaj notatki, jednakże mapa ta jest tworzona poprzez wyszukane w materiałach słów kluczowych. Stworzenie mapy myśli rozpoczyna się od napisania głównego tematu treści, którego dotyczy nauka. Następnie tworzy się gałęzie, na których zapisuje się słowa kluczowe. Do tych słów kluczowych również tworzy się opisy, rysunki, schematy itd.
- Powtarzanie materiału.
Zdarzają się osoby, które uczą się szybko oraz efektywnie poprzez powtarzanie materiału, który należy przyswoić. Powtarzanie treści prowadzi do dogłębnego zrozumienia tematu. Często powtarzając materiał, powtarza się go na głos, ma się wówczas wrażenie, że ktoś próbuje daną treść jeszcze raz wygłosić.
- Fiszki.
Technika ta często jest wybierana przy nauce języków lub dat. Są to karteczki, na których z jednej strony wpisuje się datę a z drugiej wydarzenie, które tego dnia się wydarzyło, bądź wpisuje się słówko w języku obcym, a na odwrocie tłumaczenie na język polski. Mając wiele karteczek, nauka polega na tym, że po nauczeniu się danych informacji, dane fiszki są odkładane, natomiast do tak zwanego skutku przyswaja się te, z którymi dana osoba ma problem z przyswojeniem.
- Skojarzenia.
Ten sposób nauki to nic innego jak kojarzenie danych informacji, przykładowo z czymś w czasie rzeczywistym lub układanie historyjek, wierszyków. Przykładowo, aby zapamiętać po kolei planety, jest wierszyk: Mimo Wielu Znawców Mowy Jest Słoneczny Układ Nowy, każda pierwsza litera słowa, oznacza pierwszą literę planety: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun.
Przerwy – wpływ na naukę
Przerwy są niezbędnym elementem podczas nauki. Pozwalają one na chwilę odpoczynku oraz dodają energii. Warto zauważyć, że w szkole pomiędzy lekcjami są przerwy, tak więc pomiędzy nauką w domu też taka przerwa się należy.
Jakie powinny być przerwy? Otóż okazje się, że w przypadku obszernej i trudniejszej treści nauka powinna być podzielona oraz rozłożona w czasie. Jednakże należy pamiętać, że im trudniejszy materiał do nauki, tym przerwy pomiędzy nauką powinny być krótsze. W przypadku rozpoczęcia nauki warto pomyśleć o tym, by początkowy seans nauki był długi, następnie zrobić sobie krótką przerwę i wrócić do nauki, która już nie musi trwać tak długo, jak na początku.
Warto pamiętać, że osoby, które mają krótką pamięć, powinny pomiędzy seansami nauki mieć krótkie przerwy. Identycznie powinno być w przypadku uczenia się dzieci.
Jakie wyróżniamy style uczenia się?
Wyróżniamy trzy style uczenia się:
- Wzrokowcy – uczą się poprzez patrzenie oraz czytanie,
- Słuchowcy – uczą się poprzez słuchanie oraz mówienie,
- Kinestetycy – uczą się poprzez dotyk oraz działanie.
Mówi się, że do nauki należy podejść indywidualnie, a to między innymi dlatego, że dana osoba może być wzrokowcem, słuchowcem bądź kinestetykiem.
Wzrokowiec jak sama nazwa wskazuje, uczy się wizualnie. Najefektywniej przyswaja wiedzę poprzez patrzenie oraz czytanie materiałów. Osoba taka będzie szybko uczyła się treści, które mają formę graficzną, a także takich, które będą kolorowe. Wzrokowiec będzie często uczył się z fiszek, a także będzie robić swoje notatki oraz mapy myśli.
Kolejnym stylem jest słuchowiec. Osoba taka lubi słuchać oraz mówić. Zatem szybko będzie się uczyć poprzez powtarzanie na głos materiału, a także poprzez słuchanie innych osób uczących się tego samego materiału. Słuchowiec również będzie korzystać z techniki skojarzeń.
Ostatnią grupą osób wyróżniający się innym stylem uczenia się są kinestetycy. Uczą się najszybciej poprzez ruch oraz dotyk. Osoba taka będzie szybko uczyła się między innymi poprzez fiszki, ponieważ będzie mogła je przygotować, dotknąć oraz przenieść w inne miejsce. Warto pamiętać, że kinestetycy potrzebują uczyć się w krótkich sesjach, mieć więcej przerw niż wzrokowcy czy słuchowcy.