Dysleksja – przyczyny oraz objawy
Uczniowie mający problem z nauką, często są źle postrzegani zarówno przez nauczycieli, jak i swoich rówieśników. Niestety nie wiedzą, że przyczyna nie leży po stronie ucznia. Dysleksja może być uwarunkowana genetycznie lub pojawić się w płodzie w trakcie ciąży. Czym zatem jest dysleksja oraz jak sobie z nią radzić?
Co to jest dysleksja?
Dysleksję stwierdza się u osoby, która ma trudności zarówno w nauce czytania, jak i pisania. Chodzi o ucznia, który pomimo własnych starań oraz nauczyciela nadal ma problem z nauką. Polskie Towarzystwo Dysleksji informuje, że osoba ze stwierdzoną dysleksją, poza problemem z czytaniem oraz pisaniem, to prawidłowo rozwija się umysłowo.
Dysleksja pojawia się poprzez nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Układ nerwowy odpowiada między innymi za funkcje poznawcze i motoryczne, które w przypadku dysleksji są zaburzone.
Rodzaje dysleksji rozwojowej
Jak już zostało wspomniane powyżej, dysleksja to problem w czytaniu oraz pisaniu. Wyróżnić można następujące rodzaje dysleksji:
- Dysgrafia – nieczytelne pismo,
- Dysfonia – ciche mówienie,
- Dyskalkulia – problem w rozwiązywaniu zadań matematycznych,
- Dysleksja – problem z płynnym czytaniem oraz trudność poprawnego pisania,
- Dysortografia – problem z poprawnym pisaniem, nawet jak się dobrze zna zasady ortografii,
- Hiperdysleksja – problem z czytaniem ze zrozumieniem.
Przyczyny dysleksji
Główną przyczyną pojawienia się dysleksji jest nieprawidłowe działanie układu nerwowego. Dysleksja u dziecka może pojawić się poprzez uwarunkowania genetyczne lub też poprzez uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego już w okresie płodowym i okołoporodowym.
Zatem dysleksja może pojawić się, jeżeli:
- Ktoś z rodziny miał lub ma tego typu zaburzenia – czyli przekazana jest przez geny,
- Jest nieprawidłowy przebieg ciąży lub był wcześniejszy poród,
- Dziecko podczas porodu ma małą masę urodzeniową,
- Opóźniony jest rozwój mowy oraz psychoruchowy.
Objawy dysleksji
Objawy dysleksji może zauważyć zarówno nauczyciel, jak i rodzic. Przykładowo do objawów można zaliczyć:
- błędy w pisowni, mylenie liter,
- nieestetyczne pismo, wyjeżdżanie poza linie,
- problem z orientacją kierunkową,
- pomijanie etapu raczkowania,
- dominacja tylko jednej strony ciała,
- trudności w zapamiętywaniu,
- trudności w układaniu klocków.
Jak pracować z dzieckiem, które ma stwierdzoną dysleksję?
Praca z uczniem, który ma stwierdzoną dysleksję, nie jest łatwa. Jednakże, żeby stwierdzić, że faktycznie dziecko ma trudności w nauce, bo ma dysleksję, należy sprawdzić w kilku etapach.
Pierwszym etapem jest opinia rodzica, który widzi, że jego dziecko ma trudności w nauce. Powinien od razu po zauważeniu problemu porozmawiać o tym z wychowawcą i pedagogiem szkolnym.
Poinformowanie nauczycieli oraz pedagoga przyczynia się do tego, że uczeń zostaje przez nich obserwowany. Skupiają się na uczniu, wyciągają wnioski z jego postępów w nauce.
Jeżeli okaże się, że zarówno nauczyciel, jak i pedagog stwierdzą, że rodzice ucznia mają rację, kolejnym etapem jest zgłoszenie ucznia do poradni przychologiczno-pedagogicznej. W poradni pracują specjaliści od dysleksji i poprzez różne ćwiczenia są w stanie stwierdzić, czy badany uczeń faktycznie ją ma. Jeżeli tak, to poradnia wydaje oświadczenie, w którym to jest informacja, że uczeń ma dysleksję.
Posiadając oświadczenie o dysleksji, uczeń uczy się wraz ze swoimi rówieśnikami tego samego materiału, ale oceniany jest trochę łagodniej.
Jak ćwiczyć z osobą, która ma dysleksję?
Po stwierdzeniu przez poradnie dysleksji ważne jest ćwiczenie pisania oraz czytania. Ćwiczyć należy w szkole oraz w domu.
W szkole często zdarza się, że uczeń z dysleksją ma indywidualny tok nauczania. Uczeń z dysleksją ma o połowę więcej czasu na napisanie sprawdzianu niż jego rówieśnicy. Jeżeli chodzi o zadania, to powinny być czytane przez nauczyciela na głos.
Ćwiczenia w domu również są ważne. Należy układać puzzle oraz klocki, dzięki tym zadaniom rozwija się synteza wzroku. Jeżeli dziecko jest na etapie szkoły podstawowej, to można z nim ćwiczyć dzielenie wyrazów na sylaby oraz głoski. Ważna jest też koordynacja oka oraz ręki, ćwiczyć je można obrysowując kontury różnych przedmiotów.
![Jak ćwiczyć z osobą, która ma dysleksję](https://www.ppnm.pl/wp-content/uploads/2021/03/Jak-ćwiczyć-z-osobą-która-ma-dysleksję-695x1024.jpg)
Powyższe przykłady ćwiczeń są jednymi z wielu, jakie można wykonywać z osobą, która ma stwierdzoną dysleksję.