jak-wykorzystac-zasade-pareto-do-efektywnego-zarzadzania-firma

Jak wykorzystać zasadę Pareto do efektywnego zarządzania firmą?

Zakładanie własnej firmy to wyzwanie dla zdecydowanej większości osób. Przedsiębiorca powinien znać przynajmniej podstawy prawne oraz te aspekty związane z księgowością, które z pewnością przydadzą mu się podczas prowadzenia własnego biznesu. Wielu właścicieli firm uważa jednak, że zarządzanie funkcjonującym już przedsiębiorstwem to również ogromne wyzwanie, które dodatkowo towarzyszy właścicielom przez cały czas istnienia firmy. Dlatego tak wielu właścicieli biznesów decyduje się na wprowadzenie sprawdzonych systemów zarządzania, które ułatwiają codzienne obowiązki oraz przynoszą oczekiwane efekty. Dlaczego warto wykorzystać zasadę Pareto w Twojej firmie i w jaki sposób wprowadzić ją w codzienność przedsiębiorstwa?

Zasada Pareto — jakie są jej najważniejsze założenia?

Słynna zasada Pareto została pierwszy raz użyta w XX wieku przez włoskiego ekonomistę i socjologa, Vilfreda Pareto. Włoch zauważył, że na przykładzie jego ojczyzny i majątku jej obywateli, w skali całego kraju 20% populacji dysponuje 80% całością kapitału finansowego Włoch. Stąd też wzięła się inna nazwa tej popularnej zasady, czyli 80/20. Ta reguła jest najczęściej stosowana do planowania zadań pracowników oraz organizacji ich pracy. Plan powstaje na podstawie szczegółowej analizy dotychczasowej sytuacji w firmie. Rzetelne stosowanie się do wypracowanej metody przyczynia się do wzmocnienia aspektów, na których powinno się skupić podczas codziennej pracy oraz odrzuceniu niepotrzebnych działań.

Zasadę Pareto można zauważyć nie tylko w przedsiębiorstwie, ale również w szkołach. Dla przykładu 80% klasówek czy sprawdzianów jest tworzone na podstawie 20% całego materiału. Kolejnym przykładem jest życie codzienne, gdzie najprostszą do zobrazowania sytuacją są noszone ubrania — społeczeństwo nosi zaledwie 20% garderoby przez 80% czasu.

Jak wykorzystać zasadę 80/20 w firmie?

Zasada Pareto jest szczególnie lubiana przez różnego rodzaju przedsiębiorców, ponieważ pomaga skutecznie zarządzać firmą. Rzetelne stosowanie tej metody w biznesie pozwala w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w Twoich pracownikach. Dodatkowo będziesz mógł wyróżnić czynniki, które decydują o Twojej firmie i znacząco przyspieszyć etapy poszczególnych działań. Kiedy warto wykorzystać zasadę Pareto?

  • W trakcie planowania budżetu. Wspomniana metoda pozwala na efektywne sprawdzanie bilansu zysków i strat oraz weryfikację, czy będzie Ci się opłacało utrzymywanie relacji z 80% klientami, kiedy zaledwie 20% z nich generuje dochód dla Twojej firmy.
  • Podczas budowania czynników sukcesu firmy. Zasada Pareto w praktyce jasno określa, które czynności lepiej wyeliminować, które elementy usprawnić oraz jak przyspieszyć działania Twoich pracowników.
  • W momencie wyznaczania strategii oraz priorytetów Twojej firmy. Dzięki temu przedsiębiorca może skupić się na rezultatach, które przynoszą różnego rodzaju kampanie reklamowe i poszczególne strategie marketingowe. Tym samym właściciel firmy może wywnioskować, które konkretnie działania są dla niego opłacalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.