Ile trwa nauka do matury z Biologii?
Matura to nie tylko test wiedzy lub inteligencji, ale też społeczny rytuał, podkreślającym przemianę z ucznia w dorosłego członka społeczeństwa. Ważnym kryterium skuteczności matury jest to, ilu studentów medycyny ją kończy. W toku 6 lat studiów rezygnuje lub odpada tylko 9-23% studentów, zależnie od uczelni. To oznacza, że jeśli na bazie matury osoba dostanie się na medycynę, jest duża szansa, że ją skończy. Innymi słowy warto przygotować się dobrze do matury.
Ostatecznie matura realnie sprawdza jedynie zdolność do długofalowego poświęcenia, co będzie najbardziej wymagane na jednych z najtrudniejszych studiach w Polsce.
Ile w takim razie trwa nauka do matury? Jak ją zaplanować? Jak to wygląda w przypadku biologii?
Plan uczenia się do matury z biologii
Kluczowe dla osiągnięcia sukcesu na maturze jest stworzenie planu nauki wszystkich przedmiotów, co często stanowi wyzwanie przez brak wsparcia szkół i ograniczoną wiedzę na ten temat. Dobry kurs maturalny z biologii oferuje gotowy plan uczenia się.
Wiele osób zaczyna naukę bez odpowiedniego planu i szybko się demotywuje. Dlatego należy efektywnie ją zaplanować i rozpocząć we właściwym czasie.
Pierwsze kroki do dobrego planu nauki
Aby oszacować, ile czasu potrzeba na przygotowanie, najlepiej przejść przez poniższe kroki:
- Trzeba określić, z jakich przedmiotów zdajesz maturę.
- Następnie dobrze określić, ile czasu potrzeba, żeby osiągnąć odpowiedni wynik.
- Aby dobrze zrealizować punkt 2, trzeba pomyśleć, w jaki wynik celujesz z danego przedmiotu i jaka jest Twoja wiedza z niego na dzisiaj. Wypadkowa tych dwóch aspektów to główny czynnik determinujący, ile czasu poświęcić na naukę. Prostym sposobem na ocenę wiedzy jest rozwiązanie 1–2 matur i obliczenie wyniku z kluczem CKE.
Jeśli planujesz uzyskać bardzo wysoki wynik, dużą pomocą może być skuteczny kurs maturalny – biologia jest czasochłonnym przedmiotem. - W kroku czwartym warto sprawdzić dostępne dane o czasie, jaki inni uczniowie poświęcili na naukę.
Np. średni czas przygotowania do matury z biologii i chemii wynosi około 200 godzin na przedmiot (dane pochodzą z portalu edukacyjnego przygotowującego do matury Więcej niż Matura, który takie dane zbiera i udostępnia).
Zatem łącznie należy przewidzieć około 400 godzin nauki. Te szacunki zakładają, że celujesz w wynik powyżej 75% – osoby, które osiągały te wyniki, poświęciły ok. 200 godzin na przedmiot. A 75% to tyle, by dostać się na studia stacjonarne na kierunku lekarskim. - W piątym kroku kluczowe jest rozpoznanie własnej umiejętności uczenia się. To, jak efektywnie uczysz się i jak długo informacje pozostają w pamięci, ma bezpośredni wpływ na plan nauki. Im więcej czasu jest do matury, tym więcej czasu należy zaplanować na powtórki. Pewne minimum to proporcja czasu 1:1 pomiędzy nauką faktów a powtórkami i rozwiązywaniem zadań.
- Szósty krok to podział materiału na sesje teoretyczne i powtórkowe oraz poukładanie ich w kalendarzu w gotowy plan nauki. W trakcie sesji teoretycznych zgłębia się teorię, a sesje praktyczne skupiają się na ćwiczeniach i zadaniach maturalnych.
Taki podział znajdziesz w niektórych kursach maturalnych, biologia dzięki temu jest łatwiej przyswajalna.
Czy te szacunki są uniwersalne?
Indywidualne tempo nauki, poziom wiedzy i umiejętności uczenia się sprawiają, że każda osoba spędzi różną ilość czasu na nauce. Aby mieć kontrolę nad swoją nauką, ważne jest regularne ocenianie postępów, najrzadziej po każdych 10% realizacji planu. Np. jeśli Twój plan nauki zakłada 200 godzin, to po 20 godzinach należy ocenić, jak dużo zostało zrealizowane.
Drugi sposób to regularna ocena wzrostu wiedzy poprzez rozwiązywanie zadań maturalnych i weryfikację odpowiedzi. Ocena tempa nauki i poziomu wiedzy jest nawigacją w podróży do upragnionego wyniku na maturze.
Czas nauki może się wydłużyć, jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie większej liczby zadań maturalnych. Na przykład planując rozwiązanie 1000 zadań, można przyjąć średnio 6 minut na zadanie, co oznacza 100 godzin tylko na dodatkowe rozwiązywanie zadań. To oszacowanie bazuje na danych z naszej platformy maturalnej, gdzie analizowano czas rozwiązywania 70 tysięcy zadań.
Zatem na naukę do matury z Biologii potrzebujesz około 200 godzin na kompleksowe przygotowanie i dodatkowo 6 minut na każde kolejne zadanie. Przy czym ten szacunek 200 godzin w proporcji 1:1 zakłada 100 godzin na naukę teorii i 100 godzin na rozwiązanie zadań maturalnych.
Wskazówka: niektóre kursy maturalne z biologii mają wbudowany program rozwiązywania zadań lub nawet wbudowane korepetycje, gdzie egzaminatorzy sprawdzają zadania.
Kolejny krok to przemyślenie, ile czasu zostało do matury, jak często możesz się uczyć i jak długo.
Np. Jacek ma 9 miesięcy do matury, aktualnie jest połowa lipca. Planuje zdawać maturę w maju przyszłego roku. Dedykuje na naukę 2 dni w tygodniu, po 3 godziny, co daje średnio 24 godziny miesięcznie. Przy tym tempie nauki osiągnie cel w 8,3 miesiąca, a więc zdąży. Jednak lepiej uczyć się 3 razy w tygodniu po 3 godziny, aby skończyć plan w 5,5 miesiąca, co pozwoli na dodatkowe ćwiczenia i powtórki w pozostałe 3 miesiące.
Planowanie nauki do matury staje się jeszcze bardziej złożone, gdy zwiększa się liczbę przedmiotów. Np. dodanie chemii wymaga średnio 200 dodatkowych godzin nauki. W takim przypadku trzeba uczyć się 4 razy w tygodniu po 3 godziny przez 8,5 miesiąca. Przy 3 przedmiotach, 6 razy w tygodniu po 3 godziny. Oczywiście to przy założeniu, że piszemy rozszerzenie i celujemy w wysokie wyniki.
Podsumowanie
Gdy przeanalizuje się to wszystko, unaocznia się oczywisty wniosek. Zbyt późny start nauki do matury może ograniczać pełne opanowanie materiału. Start nauki w lipcu umożliwia spokojne i systematyczne przygotowania, podczas gdy start we wrześniu wymaga intensywniejszej nauki, nawet 5 razy w tygodniu. Trzeba być tego świadomym, gdyż mało kto uczy się na “maksa” tylko do 1 przedmiotu.
Na wielu kursach z biologii do matury kursanci zaczynają naukę we wrześniu-październiku, jako że biologia jest czasochłonna. Dlatego jeśli zdajesz na maturze biologię i dodatkowo np. chemię i fizykę, musisz poważnie potraktować stworzenie odpowiedniego planu nauki i datę rozpoczęcia nauki.